RAF 617 Squadron Kings Crown Badge
© Air Historical Branch (RAF)
Vertrek en aanval van Lancaster AJ-A
De eerste drie Lancaster hebben geen succes, AJ-A is de volgende en voert een perfecte aanval uit.
De dam lijkt in eerste instantie nog intact zijn, tijdens de aanval van het volgend vliegtuig (David Maltby) begint de bovenkant van de dam al af te brokkelen en er begint een gat te ontstaan. David Maltby laat zijn Upkeep toch vallen waardoor het gat in de dam groter wordt. Door de opening stroomt het water de vallei binnen en vernietigd fabrieken, krachtcentrales, spoorbruggen en huizen.
De aanval op de Möhne dam is een groot succes. Omdat er nog drie Lancasters over zijn met een Upkeep vliegen deze Lancasters onder begeleiding van Guy Gibson en Melvin Young richting de Eder dam. Melvin Young fungeert als vervangend leider indien Guy Gibson iets overkomt. Ook de aanval op de Eder dam is een succes. Deze groep heeft geen Upkeeps meer en vliegen ieder apart weer richting RAF Scampton.
Op de terugweg vliegen ze zo laag mogelijk via drie vooraf geplande routes naar Engeland. Deze routes staan bekend als zwakker verdedigd door afweergeschut (Flak gaps). Lancaster AJ-A vliegt de derde route vanuit Duitsland richting Engeland, die gaat via Harderwijk, het eiland Marken en Egmond.
Bij de kust aangekomen gaat Young wat hoger vliegen voor navigatie. AJ-A vliegt echter te veel naar het zuiden dicht bij het zwaar verdedigde IJmuiden en binnen het bereik van het Duitse afweergeschut bij Wijk aan Zee. Volgens de Duitse rapporten wordt er om 02.57 melding gemaakt door het Duitse afweergeschut bij Wijk aan Zee een Halifax te hebben geraakt (de Lancaster wordt aangezien voor een Halifax), om 02.58 crashed AJ-A ten zuiden van Castricum aan Zee, de zeven bemanningsleden komen hierbij om en spoelen aan tussen Wijk aan Zee en Egmond aan Zee, waarvan de laatste bij Castricum aan Zee op 30 mei 1943. De bemanning ligt begraven op de Algemene begraafplaats aan de Kerkedijk in Bergen.
Op 16 mei 1943 gaat onder leiding van W/C Guy Gibson vanaf RAF Scampton (Lincolnshire) Operatie Chastise van start. Negentien gemodificeerde AVRO Lancasters vertrekken richting de belangrijkste Duitse stuwdammen, dit zal één van de meest spraakmakende laagvlieg operaties in de militaire luchtvaart geschiedenis worden.
Om 21:47 vertrekt Lancaster AJ-A (ED887) met S/L Melvin Dinghy Young als piloot in de eerste aanval groep richting Duitsland. Deze groep bestaat uit drie flights van drie Lancasters en vliegen via Zuid-Nederland richting Duitsland met als hoofddoel de Möhne dam. Zonder al te veel problemen bereikt Lancaster AJ-A de Möhne dam, en zal indien de dam nog niet doorbroken is als vierde Lancaster aanvallen.